ماچا در بارداری (فواید و مضرات)

ماچا در بارداری (فواید و مضرات)

مصرف چای ماچا در بارداری با تمام فواید عالی خود نیاز به رعایت نکاتی دارد که دانستن آن‌ها پیش از استفاده از چای ماچا بسیار ضروری است. در این مقاله از مجله باماچا به بررسی فواید و مضرات مصرف ماچا در بارداری  میپردازیم.

 

 

آیا چای ماچا برای باردار شدن مؤثر است؟

 

اگر شما به‌زودی مادر خواهید شد یا برای کسی دیگر در مورد چای ماچا در بارداری تحقیق می‌کنید، این مقاله مخصوص شما تهیه شده است.

این نظر که چای سبز ماچا می‌تواند موجب زیادتر شدن شانس بارداری شود بسیار رواج دارد. هرچند این موضوع باید از طرف مراکز رسمی بهداشتی به‌طور مشخص تأیید شود ولی اصلی‌ترین دلیل افرادی که معتقد هستند که ماچا باعث افزایش احتمال باردار شدن می‌شود به دلیل وجود ویتامین‌های B ازجمله «فولات» (Folate) یا همان ویتامین B9 در آن است.

سایر مواردی که به‌عنوان دلیل‌های افزایش احتمال باردار شدن با مصرف چای ماچا ذکر می‌شوند عبارتنداز:

  • چای ماچا می‌تواند تعداد اسپرم را در انسان افزایش دهد.
  • ایجاد تعادل هورمون‌ها توسط چای سبز انجام می‌شود.
  • نابود کردن رادیکال‌های آزاد که احتمال دارد به اسپرم یا تخمک صدمه بزنند توسط آنتی‌اکسیدان موجود در آن تحقق می‌یابد.
  • چای ماچا با تقویت مخاط گردن رحم، رَوند شکل‌گیری لقاح را بهبود می‌دهد.

 

 

آیا مصرف چای ماچا در بارداری مناسب است؟

 

ابتدا باید توجه داشت که به‌طور کلی یک خانم باردار برای اینکه فرزندی سالم به دنیا بیاورد باید در مورد خوردن و نوشیدن خود دقت خاصی داشته باشد.

نکته‌ای که می‌توان در پاسخ به سؤال آیا مصرف چای ماچا در بارداری صحیح است یا نه گفت، این است که چای ماچا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و مصرف آن برای خانم‌هایی که به زودی صاحب فرزند خواهند شد مفید است.

اما به‌طور کلی اصلی‌ترین موردی که باعث نگرانی در مورد مصرف چای سبز ماچا در دوران بارداری می‌شود، مربوط به امکان مصرف زیادتر از حدِ مجاز کافئین و «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) موجود در آن است.

البته کافئین نه تنها در چای ماچا بلکه در قهوه، شکلات و بسیاری دیگر از نوشیدنی‌ها و حتی خوراکی‌ها یافت می‌شود.

 

میزان مصرف صحیح ماچا در بارداری چقدر است؟

 

یک خانم باردار بهتر است ابتدا نه تنها در مورد چای ماچا بلکه در مورد تغذیه‌ی صحیح در دوران بارداری و بخصوص میزان مصرف کافئین مناسب و اپی گالوکاتچین گالات با پزشک مشورت کند.

به‌طور کلی بهتر است که خانم‌های باردار برای احتیاط، میزان کمی از ماچا مصرف کنند و اگر احساس ناراحتی کردند فوراً مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که باید روی میزان کافئینی که به بدن خانم باردار می‌رسد حساس بود. باید حساب کرد و دید که این خانم باردار چه میزان کافئین از سایر نوشیدنی‌ها و غذاهایی که مصرف می‌کند، دریافت می‌کند.

بدیهی است که چنین محاسبه‌ای دشوار است؛ بنابراین همان‌طور که گفتیم مصرف کمِ چای ماچا در خانم‌های باردار توصیه می‌شود زیرا مصرف آن لازم است و فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

 

حالا باید پرسید میزان «کافئین» مجاز برای زنان باردار چقدر است؟

 

این میزان، عبارت است از یک یا دو فنجان چای ماچا در روز (هر فنجان، 237 میلی‌لیتر است)، اما نباید بیش از حد، نگران افراط در مصرف چای ماچا در بارداری بود.

 

اگر فرض را بر این بگیریم که یک خانم باردار هیچ غذا یا نوشیدنیِ دیگری که حاوی کافئین است مصرف نکند، روزانه باید شش فنجان چای ماچا بخورد تا به مرز افراط در مصرف کافئین برسد.

 

 

کافئین چای ماچا چه فرقی با کافئین قهوه دارد؟

 

کافئین چای سبز ماچا کافئینی قلیایی است و با کافئین قهوه فرق می‌کند. مصرف روزانه‌ی چنین کافئینی توسط خانم باردار به برطرف کردن نیاز قلیائیتِ بدن او کمک زیادی خواهد کرد. (مگر در یک مقطع زمانی خاص که در ادامه توضیح خواهیم داد)

هر فنجان قهوه می‌تواند بین 70 تا 250 میلی‌گرم کافئین داشته باشد. اگر قهوه‌ی شما «اسپرسو» باشد میزان کافئین آن بیشتر نیز خواهد بود.

هر فنجان چای ماچا می‌تواند از 24 تا 45 میلی‌گرم کافئین از نوع قلیائی آن داشته باشد؛ بنابراین می‌بینید که میزان کافئین چای ماچا از قهوه بسیار کم‌تر است.

در برآوردی دیگر هر یک گرم چای ماچا می‌تواند تا 34 میلی‌گرم کافئین قلیایی داشته باشد.

میزان مصرف کافئین مادر باردار باید کمتر از 200 میلی‌گرم باشد. (برخی پزشکان این رقم را 300 میلی‌گرم ذکر کرده‌اند).

 

مضرات چای ماچا در بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

 

گفتیم که میزان کافئین در چای سبز ماچا کمتر از قهوه است و مصرف یک یا دو فنجان آن در روز با احتساب میزان کافئین سایر موارد غذایی و نوشیدنی مانعی ندارد اما در مورد ماده‌ی اپی گالوکاتچین گالات قضیه کمی فرق می‌کند زیرا این ماده بر روی اسیدفولیک که در شکل‌گیری مسیرهای عصبی نوزاد تأثیر دارد، اثر می‌گذارد و امکان دارد موجب عدم تکامل این قسمت از اندام‌های نوزاد شود لذا مصرف آن در چند ماه اول بارداری (حداقل سه ماه) امکان دارد باعث بروز نقصی از این لحاظ در جنین شود.

هم‌چنین مصرف زیاد چای ماچا (روزانه بیش از 3 فنجان) می‌تواند کم‌خونی به دنبال داشته باشد.

 

مصرف چای ماچا حداقل تا سه ماه بعد از شروع بارداری درست نیست.

فواید ماچا در بارداری
 

  • چای ماچا فشار خون بارداری را به دلیل گشاد کردن دیواره‌های شریان‌ها پایین می‌آورد.
  • خاصیت ضد التهابی ماچا باعث پیشگیری یا بهبود عوارض پوستیِ ناشی از حاملگی می‌شود.
  • در صورت مبتلا بودن به دیابت حاملگی چای سبز می‌تواند سطح گلوکز خون را کنترل کند.
  • ماچا درمان کننده‌ی مشکلات دهان و دندان در دروان حاملگی به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان در آن است؛ یعنی درمان مشکلاتی نظیر ورم کردن لثه و خراب شدن دندان.

 

 

جمع‌بندی فواید و مضرات ماچا در بارداری

 

 مصرف ماچا توسط خانم‌ها باعث افزایش شانس باردار شدن آن‌ها می‌شود.

چای ماچا در بارداری باعث پایین آمدن فشار خون و کنترل دیابت حاملگی و پیشگیری از عوارض پوستی و خرابی‌های دندان می‌شود.

مصرف چای ماچا پیش از بارداری بسیار مفید ولی از بارداری تا سه ماه بعد از آن صحیح نیست و بعد از گذشت سه ماه یا بیشتر از بارداری، مصرف آن مجدداً برای مادران باردار دارای فواید زیادی است.

 

منبع : https://b2n.ir/633563

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده

محصولات بامـاچـا

اینستاگرام بامـاچـا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید