خواص چای ماچا کدامند ؟

خواص چای ماچا کدامند ؟

 

 

ماچا در واقع پودر چای سبز ژاپنی است. ماچا یک نوشیدنی اصیل ژاپنی است که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد این گیاه در سایه زیر سایبان کاشته میشود و توسط آسیاب های گرانیتی کاملا پودر میشود؛ قرار گرفتن گیاه در سایه باعث تولید مقدار بالای کلروفیل در گیاه میشود که باعث طعم شیرین و عطر ملایم در این نوشیدنی می شود.

چای ماچا به صورت پودر شده مورد استفاده قرار میگیرد و این امر باعث میشود نهایت عصاره ی چای از آن خارج شود.

افرادی که برای دریافت آنتی اکسیدان از چای سبز استفاده میکنند میدانند که یک فنجان چای ماچا ۱۰ برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

در حقیقت، ماچا به معنای “چای پودر شده” می باشد. خاستگاه ماچا، چین است؛ به همین دلیل یکی از پر طرفدارترین چای ها در چین و آسیا محسوب می شود. چای ماچا علاوه بر خواص بی شمار، از جمله چربی سوزی، بو، رنگ و طعم بسیار خوبی نیز دارد. این گیاه، یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان به شمار می رود.

گیاه ماچا دارای مزایای متعددی برای سلامت است، اگر به صورت چای میل شود. اما در همین ابتدا توصیه می شود از خرید مکمل های غذایی که ادعا می شود حاوی ماچا یا عصاره چای سبز هستند، امتناع کنید.

زیرا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این محصولات را از لحاظ ایمنی و اثربخشی ارزیابی نکرده و ممکن است سایر ترکیبات به کار رفته در آن ها با داروهای مصرفی تان ایجاد تداخل کنند.

 

مهمترین فواید چای ماچا

1-سرشار از آنتی اکسیدان و ازجمله بهترین و قدرتمندترین آنتی اکسیدان EGCG

2-باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن میشود.

3-تامین کننده ویتامین ث، سدیم، منیزیم، کروم و روی است.

4-سرشار از فیبر کلروفیل و ویتامین میباشد.

5-کمک به بهبود خلق و خو و تمرکز میکند.

6-آرامش بخش ذهن و بدن است.

7-پایین آورنده کلسترول بد و قند خون میباشد.

8-چای ماچا نیروگاهی از آنتی اکسیدان است

 

حال نگاهی داریم بر ریز خواص چای ماچا همراه باشید .

 

 

خواص چای ماچا برای لاغری

ماچا سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد ، ماچا تقریبا بدون کالری است و گزینه مناسبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی برای کاهش وزن است، ماچا میتواند سرعت سوخت ساز بدن را تا ۴ برابر افزایش دهد و در کنار افزایش سوخت و ساز باعث کاهش چربی های بدن میشود که این تاثیر بسیاری زیادی در روند لاغری دارد؛ همچنین فشار خون و ضربان قلب را بالا نمیبرد.

چنانچه علاقه وافری به نوشیدن نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی های شیرین دارید، مصرف ماچا می تواند به طور شگفت آوری کمک کننده باشد.

ماچا با داشتن کالری تقریبا صفر شما را از مزایای کاهش وزن خود بهره مند می کند. ماچا به ‌علت دارا بودن کاتچین و آمینو اسیدها، سوخت ‌و ساز بدن را تقویت کرده و منجر به سوزاندن چربی ها و در نتیجه کاهش وزن می شود.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ماچا ممکن است به میزان چهار برابر سوزاندن کالری را افزایش دهد. با نوشیدن ماچا متابولیسم (سوخت و ساز) چربی های بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود.

نوشیدن روزانه سه فنجان ماچا می تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربی ها را ایجاد کند. ماچا همچنین قادر است جذب روده ای گلوکز و چربی را کاهش دهد و به این وسیله منجر به کاهش وزن در شما می شود.

 

 

کافئین موجود در ماچا

 

کافئین باعث افزایش سطح هوشیاری و بالارفتن انرژی در بدن میشود وافزایش سوخت و ساز در بدن را نیز در پی دارد. ماچا نیز مانند قهوه دارای کافئین است با این تفاوت که زمانی قهوه مینوشید کافئین موجود در قهوه باعث بالا رفتن مقدار آدرنالین، کلوگز و انسولین در بدن میشود که باعث میشود در زمانی کوتاه انرژی افزایش یافته و پس از آن علائم استرس و بیخوابی به وجود آید؛‌ در صورتی که کافیین موجود در ماچا کم کم وارد بدن شده و انرژی بدن را در طی ۳ تا ۴ ساعت به طور مداوم بالا میبرد.

این چای برای افراد دیابتی و افرادی که به علت گرسنگی ضعف میکنند مناسب است، زیرا چای ماچا از آسیب به غدد آدرنالین جلوگیری میکند و در عین حال سطح گلوکز و انسولین را تنظیم میکند.

 

 

آنتی اکسیدان موجود در چای ماچا

آنتی اکسیدان ها اثرات منفی رادیکال های آزاد را خنثی میکنند و از روند پیری جلوگیری میکنند. همچنین بر کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، کاهش فشار خون، تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و حذف چربی های بد اثر میگذارند.

یکی از مهمترین مزایای نوشیدن ماچا وجود مقدار بسیار بالای آنتی اکسیدان است به صورتی که در تحقیقات انجام شده مقدار آنتی اکسیدان در چای ماچا چندین برابر دیگر مواد غذایی مفید اندازه گیری شده است.

تحقیقی نشان داده که چای ماچا ۱۳۷ برابرپلی فنول بیشتراز چای سبز دارد و همچنین ۶۰ برابر آنتی اکسیدان بیشتر از اسفناج و ۷ برابر شکلات تلخ با کیفیت بالا آنتی اکسیدان دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این پلی فنل ها ممکن است اثر محافظتی در برابر برخی از انواع سرطان داشته باشند.

 

پاک سازی سموم از بدن

عادت های ناسالم غذا سبب مصرف ماده های مضر برای بدن می شود .مواد خارجی که به بدن تعلق ندارند، مانند الکل، توسط کبد شکسته شده که منجر به خوردگی و میزان بالای سموم بدن خواهد شد. چای ماچا می تواند این مشکل را با سم زدایی از بدن حل کند. کلروفیل، که پودر آن رنگ سبز روشن است، چیزی است که روند آن را بهبود می بخشد.

 

 

چای ماچا حاوی تری گلیسرید

زمانی که تری گلیسرید در بدن بالا میرود بدن آن را به عنوان چربی ذخیره میکند، چای سبز ماچا دارای مقدار بالای پلی فنول است و این ماده باعث حل شدن تری گلیسرید در بدن میشود، به این معنا که اگر به صورت منظم ماچا مصرف کنید چربی های بدن کاهش می یابد.

 

چای ماچا و بیداری شبانه

از آن جایی که میزان کافئین ماچا تقریبا ۳ برابر چای سبز است، تمرکز بیشتری در شما ایجاد خواهد کرد. کافئین موجود در ماچا تقریبا به اندازه یک فنجان قهوه است. بنابراین اگر قصد دارید چای ماچا را پیش از خواب بنوشید، به دنبال محصولی با برچسب “بدون کافئین” باشید.

اما بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده، مصرف ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم ماچای کافئین دار در روز، بروز اختلالات شناختی را کاهش می دهد، حافظه را ارتقا می بخشد و انرژی را افزایش می دهد.

 

 

افزایش سوخت و ساز بدن با ماچا

ماچا قادر است سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، اما نه بسیار زیاد و نه برای طولانی مدت! تحقیقات نشان می دهد که ماچا محتوی کافئین و ترکیبات آنتی اکسیدان داری به نام کاتچین است که به میزان اندکی سبب افزایش سوخت وساز بدن می شود.

از این تحقیق می توان استنباط کرد که جهت برخورداری هر چه بیشتر از این مزیت لازم است هر روز برای چندین بار ماچا بنوشید. علاوه بر این، ژنتیک نیز نقش بسیار مهمی در اثرگذاری ماچا بر روی متابولیسم دارد.

 

 

کمک به کاهش قند خون

معمولا با افزایش سن، قند خون هم به تدریج بالا می رود، خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه کافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع ۲ هم افزایش می یابد. مصرف روزانه پنج فنجان ماچا می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند.

ماچا قادر است عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماری های کلیوی را به طرز معجزه آسایی محدود سازد. به نظر می رسد ‌اصلی ترین مکانیسم آن، ‌مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسول هضم نشاسته) است.

با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته ای می شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمی بالا می رود. مصرف چای ماچا به همراه یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات منجر به کاهش سرعت رها شدن گلوکز و کاهش جذب آن می شود و به این ترتیب از ترشح انسولین جلوگیری می کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان از خواص چای ماچا

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در ماچا تا حدی بالاست که خاصیت مقابله با سرطان را به آن داده. جالب است بدانید یک گرم ماچا محتوی ۱۳۸۴ آنتی اکسیدان است. این یعنی سه، چهار برابر بیشتر از چای سبز!

تحقیقات نشان داده که ماچا یک منبع سرشار از EGCG محسوب می شود که قادر است در پیشگیری و درمان برخی از انواع از سرطان، از جمله سرطان پروستات مفید باشد.

افزودن ماچا به یک برنامه غذایی متناسب (مشتمل بر میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها) به طرز معجزه آسایی می تواند احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد.

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده است، افرادی که تمایل به مصرف نوشیدنی هایی چون چای ماچا دارند، احتمال ابتلای آن به بیماری های قلبی بسیار کمتر است. چای ماچا به دلیل داشتن ویتامین های A و C، سبب کاهش کلسترول در خون می شود که این موضوع خطر حملات قلبی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

به این ترتیب می توان با نوشیدن ماچا میزان کلسترول خون که یکی از شاخص های مهم ابتلا به بیماری های قلبی است را کاهش داد. مصرف روزانه پنج فنجان ماچا یا بیشتر می تواند تا ۶۱ درصد از بروز بیماری های قلبی بکاهد

 

چای ماچا باعث افزایش سطح تمرکز می شود

چای ماچا دارای تأثیر قابل توجهی در تمرکز به دلیل وجود L-Theanine , است این چای باعث تولید هورمون هایی نظیر سروتونین و دوپامین می شود که بر خلق و خو و حافظه تأثیر می گذارد

 

دارا بودن خواص ضد پیری

کاتچین های موجود در ماچا علاوه بر تقویت سوخت و ساز بدن، مانع از ورود رادیکال های آزاد به سلول های شما شده و از آسیب رساندن به پوست تان جلوگیری می کنند. در نتیجه چای ماچا فرایند پیری را به تعویق می اندازد و سبب جوان ماندن پوست می گردد.

 

 

چای ماچا و مقابله با استرس

حدود صد سالی است که از چای ماچا برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود و طرفداران خاص خود را دارد.این چای دارای اسید آمینه ای به نام l-theanine بوده که به عنوان آرامبخش بدون هیچ گونه عارضه ای استفاده می شود.

 

سایر فواید ماچا

آرامش بخش: روش کاشت خاص ماچا که در سایه انجام میشود باعث افزایش ال تیانین میشود، امینو اسیدی که باعث تعادل کافئین می شود. احساس آرامشی بدون حس خواب آلودگی ایجاد میکند.

عملکرد مغز: ال تیانین موجود در این چای باعث بهبود عملکرد مغز و افزیش قدرت تمرکز میشود.

مقابله با سرطان: ماچا دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که میتواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود.

افزایش قدرت ایمنی بدن: چای ماچا مانند آنتی بیوتیک طبیعی باعث مقابله با رادیکال های آزاد در بدن میشود و باعث بالا بردن قدرت ایمنی بدن میشود.

سم زدایی: مقدار بالای کلروفیل در ماچا باعث می شود بدن از شر مواد سمی، مواد مضر و فلزات سنگین راحت شود.

محافظت از پوست: ماچا با دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها با آسیب های رادیکال های آزاد بر روی پوست مبارزه میکند و روند پیری پوست را کاهش میدهد

 

چای ماچا برای چندین دهه است که توسط ژاپنی ها کشت و مصرف می شده و اکنون در سرتاسر دنیا هواداران خاص خود را دارد. چای ماچا باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما شده و در واقع یک تقویت کننده عالی محسوب می شود.

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

محصولات بامـاچـا

اینستاگرام بامـاچـا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید