انواع درجه های ماچا

انواع درجات ماچا

یکی از بیشترین سوالاتی که در مورد چای ماچا مطرح میشود این است که:
"چه درجه ای از ماچا مناسب من است؟" شما در مورد ماچا باید بدانید که هرکدام از درجات ماچا دارای طعم های متفاوتی است.ولی این نشان دهنده پایین بودن کیفیت آن ها در درجات مختلف نیست.بلکه تفاوت آن ها در نحوه مصرف آنهاست.
در اینجا به بررسی انواع درجات ماچا و نحوه مصرف هر کدام از درجات میپردازیم.

 

برخلاف چای سنتی که به صورت برگهای خرد و خشک شده گیاه چای هستند، این چای به صورت پودر بوده و دارای درجات مختلفی است که بیانگر کیفیت ظاهری، روش تهیه و مواد داخل آن هستند.:

  1. رنگ چای
  2. بافت، کیفیت و تراکم
  3. کیفیت محصول – آیا از ساقه تهیه شده است و یا از برگ
  4. نرمی پودر
  5. آیا به مدت طولانی در معرض اکسیژن بوده است یا نه
  6. چگونه آسیاب شده است
  7. رسیدگی قبل از به عمل آوردن

تمام این فاکتورها طبقه بندی ماچا را مشخص می کنند که می توان آنها را به دو گروه اصلی تقسیم نمود:

درجه A (مراسم سنتی ceremonial) و درجه B (آشپزخانه ای culinary) . استفاده از ماچا در مراسم چای ژاپنی نشانگر کیفیت بالای ماچای سنتی است.
 

 

  • ماچا درجه A باماچا :

 

این چای اعلاء رنگ سبز درخشان، طعم بسیار لطیف و بافتی بسیار نرم دارد.

این چای از برگهای بسیار جوان تهیه شده و تمام ساقه ها و رگهای آن حذف می گردد.

برگها با سنگ آسیاب می شوند که موجب غلظت بالای چای می گردد. رنگ سبز درخشان آن کاملاً این چای را از دیگر چایها متمایز می کند.

 

 

ویژگی های ماچا درجه A باماچا :

 

هدف

چای ماچا برای مخلوط شدن با آب داغ، مصرف بدون افزودنی یا شیرین کننده و مصرف بلافاصله تهیه می شود. همانند مراسم چای در ژاپن این چای در حضئر مهمانان و بدون شیرین کننده تهیه شده و بلافاصله سرو می شود.

طعم

این چای سنتی به شکل طبیعی طعمی شیرین دارد. طعم ملایم آن را می توان با شیر، شکر، شلات و فرآورده های سویا ترکیب نمود، اما بهترین طعم را نوع ساده و بدون افزودنی برایتان فراهم می کند.

رنگ، رایحه و بافت

همه احساس خود را بکار گیرید تا رنگ سبز درخشان و پودر آن و رایحه تازه و علف مانند آن را حس کنید. هرگز نباید بافتی زبر و شن مانند داشته باشد و رنگ آن باید همیشه سبز براق باشد.

کاربرد

برای هر فنجان ۸ اونسی آب جوش، شما نیاز به نصف قاشق چایخوری پودر ماچا دارید.

دقت کنید تا مخلوط را خوب بهم بزنید. از نوع سنتی ماچا نباید در پخت و پز استفاده شود. چون در درجه اول بسیار گران است، و علاوه بر آن این ترکیب نفیس در میان دیگر مواد مصرفی از بین می رود.

 

  • ماچا درجه B باماچا :

 

دومین درجه مهم چای ماچا ، ماچا درجه B (نوع آشپزخانه) ایست که اغلب برای آشپزی استفاده می شود.

این نوع برای نوشیدن نیز مناسب است. این چای نیز کیفیت خوبی دارد و فقط طعمش کمی با نوع سنتی تفاوت دارد. این نوع چای الزماً کیفیت پائین ندارد فقط طرز تهیه آن متفاوت است و خصوصیت متمایزی دارد.

 

 

ویژگی های ماچا درجه B باماچا :

 

هدف

این ترکیب برای استفاده و سازگاری با مواد دیگر در غذا تهیه می شود. ترکیب طعم قوی آن با دیگر طعمها سازگاری و همخوانی دارد و می توان از آن یک لاته مرغوب و یا یک اسموتی خوشمزه تهیه کرد. از آن در تهیه شیرینی، کیک و نان نیز استفاده می شود.

طعم

عطر و طعم آن از ماچای سنتی بیشتر است و شیرینی کمتر و طعم تلخ تری دارد.

رنگ، رایحه و بافت

این ماچا باید طعمی ملایم و علفی داشته باشد. نباید بافتی زبر و شن مانند داشته باشد. رنگ آن به درخشانی نوع سنتی نیست اما رنگ سبز مشخصی دارد.

کاربرد

برای تهیه چای به مقدار بیشتری از این چای نیاز است. بهتر است برای هر فنجان ۸ اونسی آب جوش ۱ تا ۲ قاشق چایخوری چای ماچا استفاده شود.

در دستور پخت غذاها نیز معمولاً از ۱ یا ۲ قاشق چایخوری چای ماچا استفاده می شود. چای این نوع ماچا بهتر است که با شیرین کننده همراه شود تا تلخی کمتری داشته باشد.

 

  • ۵ نوع چای ماچای آشپزخانه ای وجود دارد :

چای ماچای آشپزخانه ای را می توان به طبقه بندی های دیگری نیز تقسیم کرد:

  1. آشپزخانه ای سنتی

این نوع چای برای مصرف روزانه بسیار مناسب است. شما می توانید در صبح از لاته آن بنوشید و بعداز ظهرها اسموتی آن را بخورید.

این ترکیب قیمت ارزانتری نسبت به ماچای سنتی دارد. بافت این چای نرم است و به آسانی در آب مخلوط می شود. رنگ آن به درخشانی نوع سنتی نیست ولی سبزی زیبائی دارد.

  1. آشپزخانه ای کافی شاپ

این چای بر خلاف نوع سنتی که از برگهای ظریف تهیه می شود، از برگهای نه چندان نرم تهیه می گردد و طعم بسیار قوی داشته و برای آشپزی و پخت نان بسیار مناسب است.

این چای یکی از گرانترین چایهای ماچاست و رنگ سبز مشخصی دارد. بافت آن بسیار نرم است که به راحتی با آب مخلوط می شود و برای تهیه چای سبز سرد و یا کاپوچینوی گرم بسیار مناسب است.

  1. آشپزخانه ای برای مصرف در غذا

این چای برای آشپزی و پخت کیک و شیرینی بسیار مناسب است بخصوص در غذاهایی که در آنها از شیر و یا لبنیات دیگر استفاده می شود. برای تهیه بستنی، اسموتی و یا لاته بسیار مناسب است.

به دلیل غلظت زیاد، از آن در تهیه سسها و دسرها استفاده می شود. مراقب باشید که در تهیه غذا آن را با مواد دیگر خوب مخلوط کنید تا گره ای نداشته باشد.

  1. آشپزخانه ای مخصوص آشپزی

این نوع ماچا قیمت مناسبی دارد و بافت آن خیلی لطیف نیست.

طعم گسی دارد و برای دم کردن در مقیاس بالا و ترکیب در غذاها مناسب است. رنگ آن کمی تیره تر از انواع ماچاست و معمولاً در مقدار زیاد به فروش می رسد. از این چای برای خلق دستور غذاهای جدید و خلاقانه استفاده می شود.

  1. آشپزخانه ای کلاسیک

این چای لذت بخش بسیار مقرون به صرفه است. این نوع چای یکی از بهترین انواع ماچاست و قیمت ارزانی دارد.

طعم آن قوی و متمایز است و به همین دلیل مصارف زیادی دارد و نسبت به انواع دیگر به راحتی می توان آن را از بازار خریداری کرد.

 

  • روش های تشخیص کیفیت ماچا :

تشخیص کیفیت ماچا پس از خارج کردن آن از بسته بندی خیلی آسان است.

اما وقتی ماچا در داخل بسته بندی است، تقریبا غیر ممکن است که بتوان کیفیت آن را تشخیص داد.یکی از بهترین رویکردها در انتخاب ماچا خرید از یک برند معتبر و منبع قابل اطمینان است.

 

زمانیکه بسته بندی ماچا باز شد ،روشهایی برای تشخیص کیفیت آن وجود دارد که عبارتند از:

1- رنگ :​​​​​​

ماچا با کیفیت رنگ سبز روشن ،روشن و گیرایی دارد.در صورتیکه ماچا بی کیفیت رنگ سبز کدر ،سبز ارتشی و یکسری هم به زردی میزنند .مشاهده این رنگها نشان از نامرغوب بودن ماچا دارد و این بدین معناست که:

  1. ماچا دیرتر از زمان موعدش برداشت شده است.
  2. ساقه و شاخه نیز همراه برگ ماچا آسیاب شده است.

بنابراین رنگ ماچا یکی از سریعترین فاکتورها برای تشخیص کیفیت ماچا محسوب می شود.

2- بو :
روش بعدی در تشخیص کیفیت ماچا بو کردن آن است.عطر و رایحه ماچا می تواند روشی برای تشخیص کیفیت آن باشد.

ماچا درجه A بوی تازگی و سبزی دلپذیر می دهد(همانند بوی سبزی تازه).اگر بوی علف خشک و کهنه گی داد نشان از بی کیفیت بودن ماچا دارد.

3- طعم و مزه :

طعم و مزه ماچا نیز یکی دیگر از روشهای تشخیص ماچا محسوب میشود.
ماچا درجه A (درجه تشریفاتی) پس از حل شدن در آب گرم، طعم دلنشین و مطلوبی دارد و نیازی به افزودن عسل یا شکر ندارد.در صورتیکه ماچا بی کیفیت طعم تند و تلخی دارد.

4- بافت ماچا:

ماچا درجه A دارای بافت بسیار نرم و ابریشمی میباشد.اگر ماچا دارای این بافت نباشد میتواند به دو دلیل باشد.

  1.  ماچا به خوبی و به اندازه لازم آسیاب نشده.
  2.  ساقه و شاخه نیز همراه برگ ماچا آسیاب شده است.
۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده

محصولات بامـاچـا

اینستاگرام بامـاچـا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید