ماچا چیست ؟

ماچا چیست؟  抹茶 

حتما با شنیدن نام ماچا اولین سوالی که در ذهن شما بوجود میاد “ماچا چیست؟” خواهد بود.

 

در این نوشته میخواهیم شما را با ماچا آشنا کنیم ...

 

 

 

 

گیاه ماچا چیست؟

در پاسخ به سوال چای ماچا چیست باید گفت: چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش‌رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است. رنگ آن سبز زمردی است. این چای در ژاپن با آسیاب‌های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.

ژاپنی‌ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی نیز استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهمی که کم‌تر ذکر می‌شود این است که کلمه‌ی «ماچا» به فرم پودر شده‌ی گیاه چای «تنچا» (tencha 碾 茶 茶) گفته می‌شود.

 

 

 

 

خواستگاه اصلی چای ماچا یا بهتر است بگویی چای سبز ماچا کشور چین بوده است، اما امروزه کشور ژاپن تولید کننده بهترین نوع این چای در جهان است و بهترین و با کیفیت ترین چای ماچا در این کشور کشت و به سایر نقاط جهان صادر میشود. چای سبز ماچا در مزارعی با شرایط خاص کاشته میشود. زمین هایی که ماچا در آن کشت میشود را به وسیله سایبان هایی پوشش میدهند تا از تابش مستقیم نور خورشید به برگ های این نوع چای جلوگیری شود. این سایبان ها بطور متوسط ۷۰% نور خورشید را دفع میکنند تا برگ های گیاه چای ماچا در محیطی کاملا مناسب و ارگانیگ کشت شوند.
بعد از اتمام فصل برداشت برگ های چای ماچا طی مراسمی خاص، برگها را زیر نور آفتاب خشک میکنند، سپس کشاورزان در هاون های سنگی یا چوبی برگ های خشک شده چای ماچا را به شکل پودر ماچا در می آورند.
چای ماچا به دلیل خواص بهداشتی و سلامتی بی شماری که دارد معروف شده است. این نوشیدنی
 سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها، کلروفیل ها و فیبر است. از آنجا که در زمان مصرف چای ماچا همه پودر چای نیز نوشیده میشود مزایای مصرف آن از نوشیدن چای سبز دم شده معمولی بسیار بیشتر است.

 

 


 

فواید نوشیدن ماچا چیست؟

در فرآیند تولید چای ماچا از مرغوب ترین و با کیفیت ترین برگ های چای سبز استفاده میشود. همچنین به دلیل نوع روش مصرف و تهیه چای ماچا (حل شدن پودر چای در آب یا شیر و …) همه خواص و مواد مغذی این چای وارد بدن میشود. چای ماچا به نسبت چای سبز دم شده مواد مغذی بیشتری را به بدن میرساند. همچنین پلی فنل EGCG موجود در چای سبز که یک نوع آنتی اکسیدان قوی و مفید برای بدن است و در افزایش میزان متابولیسم بدن نقش موثری دارد در چای ماچا به مراتب بیشتر است و موثر تر عمل میکند. همچنین این پلی فنل مفید، در کاهش و حتی توقف رشد سلول های سرطانی موثر است.

 

یک فنجان چای سبز ماچا معادل ده فنجان چای سبز دم شده مواد مغذی و آنتی اکسیدان دارد.

 

 

 

از فواید اصلی پودر چای ماچا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • کافئین کمتر نسبت به قهوه (تقریبا نصف)
  • افزایش متابولیسم و چربی‌ سوزی بدن
  • افزایش دهنده انرژی
  • سم‌زدایی از کبد
  • کاهش استرس
  • افزایش تمرکز
  • منبع غنی فیبر و کلروفیل
  • ضدالتهاب
  • ضد سرطان
  • بهبود دهنده خلق و خو
  • پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
  • تقویت سیستم ایمین بدن در مقابل بیماری
  • تقویت‌کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
  • افزایش انرژی روزانه بطور متوسط ۳ الی ۶ ساعت
  • سرشار از ویتامین C، سلنیوم، زینک، منیزیم

تحقیقات نشان داده است که چای ماچا  137 برابرپلی فنول بیشتراز چای سبز دارد و همچنین 60 برابر آنتی اکسیدان بیشتر از اسفناج و 7 برابر شکلات تلخ با کیفیت بالا آنتی اکسیدان دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این پلی فنل ها ممکن است اثر محافظتی در برابر برخی از انواع سرطان داشته باشند.

 

 

کافئین موجود در ماچا

کافئین باعث افزایش سطح هوشیاری و بالارفتن انرژی در بدن میشود وافزایش سوخت و ساز در بدن را نیز در پی دارد. ماچا نیز مانند قهوه دارای کافئین است با این تفاوت که زمانی قهوه مینوشید کافئین موجود در قهوه باعث بالا رفتن مقدار آدرنالین، کلوگز و انسولین در بدن میشود که باعث میشود در زمانی کوتاه انرژی افزایش یافته و پس از آن علائم استرس و بیخوابی به وجود آید؛‌ در صورتی که کافيین موجود در ماچا کم کم وارد بدن شده و انرژی بدن را در طی 3 تا 4 ساعت به طور مداوم بالا میبرد.

این چای برای افراد دیابتی و افرادی که به علت گرسنگی ضعف میکنند مناسب است، زیرا چای ماچا از آسیب به غدد آدرنالین جلوگیری میکند و در عین حال سطح کلوگز و انسولین را تنظیم میکند.

 

 

ماچا و کاهش وزن و لاغری

ماچا سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد ، ماچا تقریبا بدون کالری است و گزینه مناسبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی برای کاهش وزن است، ماچا میتواند سرعت سوخت ساز بدن را تا 4 برابر افزایش دهد و در کنار افزایش سوخت و ساز باعث کاهش چربی های بدن میشود که این تاثیر بسیاری زیادی در روند لاغری دارد؛ همچنین فشار خون و ضربان قلب  را بالا نمیبرد.

 

و این داستان ادامه دارد ...

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده

محصولات بامـاچـا

اینستاگرام بامـاچـا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید