چرا باماچا !؟

چرا باماچا !؟

چرا ما باید ماچا مصرف کنیم ؟! چی باعث میشه که نسبت به نوشیدنی های دیگه متمایض باشه !؟ چه خاصیت هایی داره ؟! و ...

اگر این سوال ها را شما هم در ذهنتون دارید این مقاله رو حتما تا انتها بخونید؛ در این مقاله میخواهیم باهم چهار خاصیت مهم ماچا رو باهم بررسی کنیم :

 

  • آرامش بخش 

زندگی مدرن امروزی، باعث بروز استرس و اضطراب در افراد می شود که البته با انجام تمرینات ورزشی منظم، تمرینات تنفسی و یوگا و البته تغذیه می توان آن را کنترل کرد. در میان انواع مواد غذایی که در کنترل و بهبود استرس و اضطراب مفید و موثر هستند، می تواینم به خواص چای ماچا شاره کنیم. محققان دانشگاه کوماموتو در ژاپن با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که چای سبز ماچا نقش مهمی در کاهش میزان اضطراب خواهد داشت. 

 

 

جالب است بدانید از حدود هزار سال پیش، چای سبز ماچا،  توسط چینی ها و راهبان ژاپنی به عنوان ماده ای برای تقویت قوای روحی و مدیتیشن مورد استفاده قرار می گرفت.
مصرف روزانه چای matcha می تواند تاثیر مثبتی بر روی سطح انرژی و سلامتی شما داشته باشد.
بر خلاف قهوه، matcha به دلیل غلظت بالای
فلاونوئیدها و L-theanine که باعث افزایش باند فرکانس آلفای مغز می شود، اثرات آرامش بخشی را با افزایش سطح سروتونین، GABA و دوپامین دارد.
تحقیقات نشان می دهد که L-theanine به خصوص برای سطوح بالای استرس و اضطراب، سبب افزایش آرام بخشی بدون ایجاد خواب آلودگی می شود. این اثرات حتی در دوزهای داده شده در یک فنجان چای یافت شده است.
علاوه بر این،L-theanine  هنگامی که با کافئین همراه می شود می تواند به بهبود عملکرد شناختی و افزایش تمرکز و هشدار کمک کند. بنابراین نوشیدن یک فنجان چای  matcha بزرگ قبل از یک روز سخت کاری و یا زمانی که آزمون دارید می تواند بسیار مفید باشد.

 

 

  • بهبود حافظه و تمرکز

متخصصان تغذیه ، L-theanine را نیز به دلیل تأثیر مفید آن در حفظ مقادیر مناسب دوپامین و سروتونین در بدن توصیه می کنند - موادی که برای نشاط ، خلاقیت و تمایل به چالش ها بسیار مهم هستند.این دو ترکیب آلی در فرآیندهای بیشماری از سیستم عصبی مانند خواب ، احساسات و ایجاد انگیزه نقش اساسی دارند.
سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی است که شدت سیگنال های شما را منظم و تنظیم می کند و بیشتر به عنوان یک هورمونی شناخته میشود که روحیه شما را متعادل می سازد .

کمبود و پایین بودن سروتونین، می تواند تغییراتی را در سلامت روانی و ذهنی شما ایجاد کند، مانند غم و اندوه، افسردگی، زود رنجی و مشکل در خواب و دلیل بسیاری از حالت بد در شما باشد .اما سطح مناسب آن در بدن میتواند به شما در خوابیدن ، بوجود آمدن حس مثبت و تنظیم فشار خون کمک کند .

دوپامین انتقال دهنده عصبی اصلی از گروه آمین ها ی کاتکول است که در مغز انسان ترشح می شود. طبق مطالعات اخیر ، دوپامین اساس فرآیندهای انگیزشی مسئول تمایل ما به عمل ، یادگیری و شناخت است.

تقویت حافظه، افزایش تمرکز  و کمک به  بهبود روحی از اثرات افزایش این مواد داخل چایی ماچا در بدن می باشد.

 

 

  • افزایش سطح انرژی بدن 

چای ماچا به لطف کافئین موجود در آن بهترین گزینه برای افزایش انرژی در بدن به صورت پایدار می باشد. کافئین موجود در چای تاثیر بسیار متفاوتی در مقایسه با کافئین موجود در قهوه و سایر نوشیدنی ها دارد. در واقع کافئین موجود در ماچا بیشتر خاصیت بازی دارد تا اسیدی و این کافئین بازی توام با آمینو اسید منحصر به فردی به نام ال تیانین ( که به طور ویژه در چای ماچا به فراوانی یافت می شود ) باعث برقراری جریانی پیوسته از انرژی در بدن می شود که نیاز بدن را در طول ۴ الی ۶ ساعت به طور کامل تامین می کند و از حالت هیجانی ناشی از کافئین که در زمان مصرف قهوه رخ می دهد جلوگیری می نماید.

 

 

ماچا سوختی عالی برای قبل یا بعد از تمرین ورزشی است. زمانی که قبل از تمرین استفاده شود، موجب افزایش جریان خون رسانی به عضلات شده، از قلب محافظت می کند و در دسترس بودن سوخت حیاتی ماهیچه ها یعنی گلیکوژن (glycogen) را به شدت افزایش می دهد. همچنین، زمانی که ماچا قبل یا بعد از تمرین استفاده شود، آنتی اکسیدان های خاص آن موجب کاهش مواد اکسیداتیو تنش زا، که در نتیجه تمرین در بدن تحریک شده و بازیابی بدن را طولانی می کند، می شود و خستگی و کوفتگی پس از تمرین به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

 

 

ماچا محتوی یک فرمی از کافئین سلامت بخش است. البته نباید آن را با کافئینی که در قهوه وجود دارد اشتباه گرفت. این نوع منحصربفرد از کافئین که با نام تئوفیلین شناخته می شود، بدون ایجاد عوارض جانبی حاصل از کافئین قهوه موجب ایجاد انرژی می شود. آزاد شدن تدریجی انرژی در بدن که نتیجه مصرف تئوفیلین است به عملکرد غدد فوق کلیوی کمک می کند. همچنین این ماده سطح هورمونی مطلوب بدن را حفظ می کند.

مصرف بی رویه قهوه تاثیرات زیانباری بر روی غدد فوق کلیوی دارد و تخریب غدد فوق کلیوی می تواند در طولانی مدت باعث بروز خطرات جدی برای سلامتی گردد ولی چای ماچا به دلیل نوع کافئین موجود در آن ضرری برای غدد فوق کلیوی ندارد.
 

  • افزایش سوخت وساز

نتایج تحقیقی که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا در سال ۲۰۰۵ انجام شده است نشان می دهد که چای ماچا به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کاتچین EGCG، خواص ترموژنیک دارد و اکسایش چربی ها را بر اساس مکانیسمی جدای از مکانیسم چربی سوزی کافئین انجام می دهد. مصرف چای ماچا فرآیند ترموژنیک ( سوزاندن کالری ها) را در بدن را از ۸-۱۰ %  تا ۳۵-۴۳% افزایش می دهد.

نتیجه ی دو تحقیق آزمایشگاهی دیگر نیز نشان می دهد که EGCG سرعت سوخت وساز بدن را افزایش می دهد و همچنین از تشکیل سلول های جدید چربی جلوگیری می کند. به بیان دیگر مصرف چای ماچا سرعت سوخت وساز بدن در حال استراحت و میزان سوزاندن چربی ها را افزایش می دهد.

مصرف ماچا بر روی اشتها نیز تاثیر مثبت می گذارد . هورمون CCK هورمونی است که به طور طبیعی در روده تولید می شود و به مغز علامت می دهد که غذا به اندازه به بدن وارد شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته مصرف چای ماچا باعث افزایش میزان این هورمون در بدن نیز می شود.

 

ماچا هاوی خواص بسیاری دیگر مثل :
جلوگیری از پیری
سوزاندن چربی‌های اضافی
سم‌زدایی از کبد
تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
ضد التهاب
پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
و ضد سرطان بودن

و...

می باشد که میتوانید آن ها را در دیگر مقالات مجله باماچا مطالعه کنید .

 

۵
از ۵
۳۵ مشارکت کننده

محصولات بامـاچـا

اینستاگرام بامـاچـا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید